سیاست های شیطانی

ایرانی آزاد با افکاری آزاد !

سیاست های شیطانی

ایرانی آزاد با افکاری آزاد !

انرژی هسته ای !

سعیدی: برنامه های هسته ای ایران را تشریح می کنیم/ ساخت نیروگاه های اتمی تا 20هزار مگاوات/ ضرورت تولید و توسعه سوخت هسته ای/ لزوم دستیابی به دانش نوین چرخه سوخت
محمد سعیدی معاون بین الملل سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به شروع به کار"کنفرانس بین المللی رویکرد چندجانبه فنی و سازماندهی چرخه سوخت هسته ای" در مسکو اظهار داشت: چگونگی تامین سوخت هسته ای برای کشورهای درحال ساخت نیروگاه های اتمی و برنامه بلندمدت این نیروگاه ها از مهمترین مسایلی است که در این کنفرانس سه روزه بررسی می شود.

سعیدی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی "مهر"، با بیان این مطلب افزود: در این کنفرانس که  با همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه برگزار می شود، کشورهای دارنده فناوری هسته ای و چرخه سوخت شرکت دارند.

وی با بیان اینکه در این کنفرانس کشورهای شرکت کننده، مواضع و دیدگاه های خود را درباره آینده چرخه سوخت هسته ای، نقش کشورهای دارنده و همین طور نقش کشورهای فاقد تکنولوژی هسته ای بیان خواهند کرد ، افزود: در این کنفرانس سه روزه هیاتی از سازمان انرژی اتمی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران و به سرپرستی اینجانب شرکت کرده که قرار است فردا در سخنرانی اینجانب در این کنفرانس به ضرورت برنامه هسته ای ایران، ساخت نیروگاه های اتمی تا 20هزار مگاوات در طول 20 سال آینده و همچنین ضرورت تولید و توسعه سوخت هسته ای ، چگونگی بدست آوردن دانش نوین سوخت هسته ای در کشورمان اشاره خواهم  داشت.

معاون سازمان انرژی اتمی از دیدار با رومیانتسف رییس سازمان انرژی اتمی روسیه و برخی مقامات هسته ای کشورهای شرکت کننده به عنوان دیگر برنامه های خود در این کنفرانس یاد کرد.


روسیه به آمریکا اورانیوم ضعیف شده صادر می کند
آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه اعلام کرد که در چهارچوب برنامه "مگاتن، مگاوات" محموله ای حاوی 42 تن اورانیوم غنی شده ضعیف از روسیه به آمریکا صادر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری ریانووستی  آژانس اتمی روسیه در اطلاعیه ای اعلام کرد: توافقنامه  ای بین دولت های روسیه و آمریکا در رابطه با خارج کردن اورانیوم غنی شده قوی از صنایع ساخت سلاح اتمی، در18 فوریه سال 1993 میلادی امضاء شده است که درقالب این توافقنامه اورانیوم غنی شده ضعیف ، برای استفاده از آن به عنوان سوخت نیروگاه های اتمی به آمریکا ارسال شود.

این سازمان اعلام کرد: اززمان ارسال اولین محموله اورانیوم غنی شده ضعیف به آمریکا در تاریخ 31 می سال 1995، تا کنون 7350 تن ارسال شده است که این میزان در نتیجه بازیافت 250 تن اورانیوم غنی شده قوی است و نیمی از میزان کل توافقنامه یعنی بازیافت 500 تن اورانیوم غنی شده قوی می باشد.

در این اطلاعیه گفته می شود که این برنامه در حال تکمیل است و انرژی حاصل از این مقدار اورانیوم غنی شده ضعیف، در حدود 3 تریلیون کیلو وات بر ساعت است، که برای تولید آن از طریق سوزاندن سوخت آلی،  در حدود 750 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و یا 650 میلیون تن نفت مصرف شده است.

گفته می شود مبلغ دریافت شده از این قرارداد بیش از 5.3 میلیارد دلاراست که وارد بودجه فدرال شده و برای افزایش ایمنی در نیروگاه های اتمی روسیه، تبدیل تولیدات دفاعی و نیز پاکسازی محیط زیست از آلودگی ها مصرف می شود.

همچنین در این باره گفتنی است در 22 تیرماه سال جاری "الکساندر رومیانتسف" رئیس آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه  در کنفرانس بین المللی "رویکرد چندجانبه فنی و سازماندهی چرخه سوخت هسته ای" در مسکو اظهار داشت این آژانس پیشنهاد می کند که تحت کنترل آژانس بین المللی انرژی اتمی مرکز ذخیره سوخت هسته ای ایجاد شود.


تایمز: روسیه ظرفیت بالایی برای نگهداری سوخت هسته ای دارد
یکی از منابع رسمی انرژی اتمی روسیه موسوم به روس اتم اعلام کرد: روسیه هم اکنون توانایی نگهداری 16 هزار تن متریک پسمان سوخت هسته ای را داراست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه تایمز، یوگنی کودریاوتس اف (Yevgeny Kudryavtsev) نماینده روس اتم که در کنفرانس بین المللی رویکرد چندجانبه فنی و سازماندهی چرخه سوخت هسته ای در مسکو سخن می گفت، اظهار داشت:11  واحد نیرو با راکتورهای فشار بالا و 15 واحد نیروی راکتور آب سرد سالانه در روسیه  750 تن سوخت هسته ای را به مصرف می رسانند.

کودریاوتس اف همچنین گفت روسیه 24 هزار تن متریک سوخت هسته ای را تا سال 2015 به دست خواهد آورد.

وی تصریح کرد: جداسازی زمین شناختی سوخت هسته ای 10 میلیارد دلار برای روسیه هزینه داشته است و نگهداری آن بیش از 105 میلیارد دلار سرمایه گذاری را مصرف کرده است.

وی توضیح داد که روسیه هم اکنون تلاش می کند راههای بهینه ای برای نگهداری از سوخت و پسمان هسته ای پیدا کند.

نماینده روس اتم اظهار داشت: ما هم اکنون در جستجوی تکنولوژی جایگزین برای فرآوری سوخت جایگزین می باشیم.

یوگنی کودریاوتس اف نیز به تاسیسات نگهداری سوخت هسته ای در سیبریا اشاره کرد  و سیبریا را  بهترین مکان برای نگهداری پسمان های هسته ای دانست.

شرکت کنندگان در کنفرانس مذکور که از روز گذشته آغاز شده است درباره تکنولوژی لازم برای ایجاد مرکزی بین المللی برای نگهداری پسمان های هسته ای جهان گفتگو می کنند.